Forum

pcpilot flygsimulatorforum :: Forum :: Hårdvara :: Allmänt - Hårdvara

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
TripleheadGo eller en stor monitor utan TripleheadGo?
Moderatorer: webmaster, SE-JHK/Swede, Johan Helin, biggles68
Författare Post
Fredrik
sön feb 07 2010, 10:45
Registrerad medlem #243
Registrerad: lör feb 09 2008, 10:10
Plats: Helsingborg
Hej

Jag vill ha ett bredare synfält i FSX och har tittat på enheten TripleheadGo och har några frågor på det:

1.)
Jag undrar om man behöver något mer utöver TripleheadGo och tre monitorer för att det ska fungera? TripleheadGo kopplar man in i ett DV ingång på kortet och alla monitorerna som är kopplade till TripleheadGo samverkar som en monitor, inte sant?

2.)
Jag har grafikkortet XFX Geerforce GTX280, 1 GB minne med två DV ingångar. Ingång två vilket inte TripleheadGo är kopplad till fungerar som en ensam monitor och har inte med de tre TripleheadGo monitorerna att göra, inte sant?

3.)
Om man istället köper en skärm med samma upplösning som de tre monitorerna ihop ger det då bättre pretanda i FSX elle får man samma prestanda som TripleheadGo med de tre monitorerna?

4.)
Istället för böket med TripleheadGo och tre monitorer så är det mer sanolikt att jag kommer att byta till en monitor på minst 24 tum med Widescreen och så hög upplösning som grafikkortet klarar. Kommer det att ge märkbart sämre prestanda att ha en högre upplösning?

5.)
LCD TV är väl ett dyrt alternativ och det är väll bättre att satsa på en bra monitor?

6.)
Anledningen till störe och bredare synfält är att man se hela cockpiten, i VC då! Vad jag förstått då kommer en 2D cockpit att flyta upp så den täcker hela monitorns bredd vilket inte är att sträva efter, inte sant?

7.)
I VC cockpit blir det väll att man ser hela VC cockpiten på en gång, från höger till vänster än med en 17 tummare i upplösningen 1280x1024?

Bild nedan på mitt nuvarande synfält på max utzoomning!

Mvh Fredrik
CORE_LAN17

Processor i7-920, OC to 3,8GHz
Memory 6GB, 1600MHz (TR3X6G1600C8D) 3x2GB, Corsair
Motherboard Asus P6T Deluxe
Graphic XFX GeForce GTX280 1GB DDR3 DUAL DVI TV
Tillbaka till toppen
Per-Olof
fre jul 16 2010, 05:39
Registrerad medlem #177
Registrerad: lör apr 07 2007, 02:50
Jag har funderat en hel del på denna frågeställning själv.
Personligen kör jag numera trackir istället, och är supernöjd. Får bättre känsla på det sättet, möjligt att jag ibland tycker att trackir fungerar mindre bra med FSX som med andra flygspel. Särskilt militära flygsimspel så måste man ofta titta över axeln bakåt för att följa fiender osv. Detta kan du inte uppnå med tre skärmar. Om du väljer trackir så ska du ha senaste versionen med de tre lysdioderna. En annan sak du ska se upp med är att du inte av misstag köper trippleheadgo i fel version eftersom den finns både för analog signal och digital.

Så som jag har förstått det så svarar jag följande på dina frågor. Utan att vara expert:

1. inget mer ska behövas
2. du får med mjukvara för tripplehead och detta ska tydligan göra så du får fler upplösningar att välja på. du kommer att kunna välja en "superupplösning" som sedan splittas i tripplehead. Notera att detta kommer att kräva mycket av ditt grafikkort, men du har ju ett rätt så kraftigt redan.
3. teoretiskt sett ingen skillnad annat än om själva mjukvara för tripplehead skulle ge någon försämring i sig. Men vilken skärm tänker du på då?
Jag har sett dessa och varit sugen på en av dessa, men tappat länken just nu. Finns det svensk återförsäljare på dessa superbreda skärmar?
Man måste nog kolla noga att spelet stödjer upplösningen.
4 mest troligt bättre prestanda då stödet mellan ex. FSX och grafikkortet är bättre. Förmodligen det bästa alternativet tillsammans med trackir 5.
5. LCD-tv har ju jättedåliga prestanda mot en motsvarande dataskärm ren upplösningsmässigt sett. Dessutom dåliga svarstider.
6. VC är ju i alla lägen bättre än 2d cockpit enligt mig då du eftersträvar bättre upplevelse av synfältet.
7. bur mycket du ser av VC-cockpiten skiljer sig mot vilken upplösning du väljer. Väljer du en upplösning motsvarande bredbildskärm så får du större synfält i grader i cockpiten.

Slutligen, själva känslan i trackir är svår att förklara du måste använda den ett tag för att få hjärnan att acceptera den. sedan är det mycket trevligt. Vill du testa så kan du PM'a ,mig då jag bor i lund. Så kan du komma och prova trackir. Dock har jag den äldre versionen 4.0 som är lite sämre än sista.
Tillbaka till toppen

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF