Forums

pcpilot flygsimulatorforum :: Forums :: SFK Forum :: Fikarummet!

<< Previous thread | Next thread >>
Militär flygning inom SFK
Go to page  [1] 2 3 4 5 6 7
Moderators: webmaster, SE-JHK/Swede, Johan Helin, biggles68
Author Post
Ronny
Sat Jun 30 2007, 12:56PM

Registered Member #21
Avsikten med ett Virtuellt Svenskt Flygvapen är att väcka liv i den avsomnade militärflygningen inom SFK. Då intresset för David bevisligen totalt försvunnit anser vi att det namnet inte längre skall vara förknippat med den militära flygningen.Att den sedan hamnar på en ny hemsida är av den anledningen att jag vill ha kontroll på uppdateringar och skötsel.Precis som jag antar att anledningen med Swedlanda är.
Om detta anses suspekt och vill misstänkliggöras kan jag inte göra så mycket åt detta.Det får vara upp till var och en.
Min förhoppning är att kunna erbjuda militär onlineflygning inom SFK för intresserade.
Mycket klarare tror jag inte att jag kan beskriva denna verksamhet.

Back to top
EinarD
Sat Jun 30 2007, 03:35PM

Registered Member #19
Tack för öppenheten Ronny ! Hade ditt inlägg varit början
hade aldrig diskussion behövt uppstå.

Men för alla oinvigda kan det vara intressant
att också få en uppfattning om hur den militära
online-flygningen i praktiken skall gå till.
Vilka eventuella regler gäller ? Hur leds verksamheten ?
Vad kommer den att bestå av ? Vilka krav gäller ? osv

Jag tycker alltså att ju öppnare skapandet av det nya är
desto mer tilldragande kan det bli.

MvH
Einar

Gammal man gör så gott han kan
I alla spakar rycker han
Men planet står ändå stilla.
Back to top
Ronny
Sat Jun 30 2007, 05:19PM

Registered Member #21
Nu ställer du frågor jag inte kan besvara eftersom detta är i sin linda.Jag personligen tycker att det skall vara låga krav.Hellre det än att någon skall känna sig utanför.Ledning, tja detta är i första hand Johan och Sunes ide , jag är tillfrågad att hjälpa till och min kära hustru får skapa hemsidan, vilket jag inte duger till. Vad den kommer att bestå av.Tanken är nog om jag förstår det rätt onlineflygning med någon form av uppdrag.
Att inte någon större öppenhet funnits tidigare tror jag beror på att detta är en mycket ny tanke som håller på att utvecklas.Det har inte funnits något att meddela tidigare.Själv har jag inte följt med i forumen på ett tag och vet inte vad som är skrivet där.( Sommar = inte datortid)
Slutligen är tanken att vi använder RB Designs flygplan och scenerier vilket vi har tillstånd att göra. Även Flygvapnet är informerad om ide'n och ställer sig positiva.

Back to top
pilot 22
Sat Jun 30 2007, 07:11PM

Registered Member #11
Som Ronny skrev inledningsvis,så har intresset för David Div varit väldigt dåligt. På slutet var jag nog den ende som flög för David online, och en fluga gör ingen sommar. För ett par veckor sen började jag och Johan prata om att skapa något nytt av gamla David Div. Tidigare så måste man vara pilot iACRA för att få vara med i David, samt krav på certifikat mm. Detta kommer vi sannolikt att skippa för enkelhetens skull. Vårt intresse är att få med piloter online, inte skrämma bort nån. Den här iden är som sagt i sin linda,så inget är fastställt ännu. Ronny´s Fru har precis börjat bygga sidan, stort tack till dom båda, när den blir klar vet vi inte nu. Sommar, semester mm.När det gäller Onllineflygningen så hoppas vi att vi är välkommna på swede´s server i någon form,när vi vet hur allt kommer att se ut.Regler kommer att finnas,ledning likaså det är trots allt en militär avd. Syftet med detta är först och främst att ha roligt tillsammans online,men en viss struktur kommer nog att behövas.Respekt för varandra mm mm. Allt detta får vi återkomma till när allt börjar ta form. Verksamheten kommer att bedrivas med plan ur det svenska flygvapnet samt i förekommande fall även veteraner ur RB´s samling.Dvs plan som är eller har varit verksamma i flygvapnet. Inga utländsk flyg skall förekomma om det inte särskilt anges. En tanke är att försöka efterlikna flygvapnets verksamhet som den bedrivs idag. Spaning/Jakt/Attack/Transport/HKP. Allt hänger på intresset för denna verksamhet.Vi återkommer med mer info vartefter versamhetent tar form. Nya och gamla piloter välkommna.

[ Edited Sat Jun 30 2007, 07:13PM ]
Back to top
Aerox
Sat Jun 30 2007, 08:39PM

Registered Member #6
Jag tycker det är en jätte bra idé! Kommer bli riktigt skoj tror jag. Ni är jätteduktiga ni som lägger ner så mycket tid på detta.

SE-DRD / D77

Intel Core™ 2 Quad Q9550 @3,3 Ghz, OCZ DDR2 PC9600 4Gb 1200 MHz, Asus P5Q-E, 22" LCD Eizo, Geforce 9800 GT 1 Gb, 650 Watt Q-Tec, 500 GB HDD, Saitek X52, TrackIr4 TrackClip PRO

Back to top
Ronny
Sat Jun 30 2007, 10:15PM

Registered Member #21
Tack Regalboss. Jag tror det är viktigt att vi vet att detta är intressant bland våra vänner

Back to top
johanaland71
Sat Jun 30 2007, 10:33PM
Registered Member #184
nu när jag har fått min dator att fungera så att jag komma in i forumet så skall jag ta mig till orda!

först och främst vill jag säga att detta säga att vi inte mörkar med något utan vi försöker öka intresset för online flygningen i den millitära verksamheten. Einar du har i chat rutan skrivit följande " Ytterligare kraftsplittring" sedan har du även skrivit följande i ett mail " Johan pratade
i "Chatrutan" om aktivering av DAVID men tyvärr pågår eventuell
verksamhet i bakgrunden."

nu undrar jag vad du menar med eventuell verksamhet i bakgrunden????
det är en fråga som jag vill ha svar på!!!!

för om jag har förstått många medlemar här på sidan rätt så är intresset för dett nya grepp positivt!
även vår webmaster Jocke har uttalat sig följande i chat rutan " Bra Johan, stöttar helt och hållet, är dock fortfarande i Bosnien, men jag skall vara pappaledig när jag kommer hem den 10 Augusti, vi får tillökning i familjen den 14 Augusti, nr 2." och som jag ser det så är även han positiv till detta.

jag skrev att avsikten var att dra igång David gul igen men i ny skepnad. många vet inte vad David gul är och då menar jag nya som hittar in på sidan eller piloter från andra länder. och ser man till hur det ser ut i övrigt på nätet så finns till exempel: danska virituella flygvapnet, Royal Air force VA, amrikanskea flygvapnet, tyska med flera och då vet man direkt vad det är.

så min och sunes tanke var att bilda om david gul till Svenska flygvapnet VA och därigenom få det mer kännt!
jag har varit med i sfk sedan 1994 och har alltid kännt mig välkommen och vi har alltid tagit emot ideér positivt men nu känns det som att man är pest eftersom man vill förnya saker.

vad är bäst att ha ett david gul som ligger nere eller försöka få fart på verksamheten genom nya tag?????

någon så kallad verksamhet i bakgrunden finns inte utan vi vill få fart på verksamheten.......
sedan att vi vill att man skall flyga de kärror som RB bidrar med är av den anledningen att vi är unika med ett så komplett urval av vårt flygvapen genom alla år vilket inte många slår oss på.

när det gäller regler så är själv klart att det skall finnas så som tidigare och att det är något vi måste ta fram gemensamt i sfk! men däremot så tycker jag att man skall sänka kraven för att på detta vis inte stänga ute någon som vill flyga för vi har alla varit nybörjare.

när det gäller ledningen så skall öven dett utformas tillsammans med de aktiva i sfk.
vår avsikt har absolut inte varit att splittra krafterna inom SFK eller SWEDLANDA!!!!!

men om vi skall få skit för att vi försöker hjälpa till så får vi väl se om man fortsätter eller söker sig till andra med samma intresse

EINAR!!! Du får gärna kontakta mig via mail eller telefon

johan.larsson©aland.net

00358400914900

mvh johan

ps kom gärna med synpunkter alla som vill

Back to top
johanaland71
Sat Jun 30 2007, 10:39PM
Registered Member #184
även jag vill tacka regalboss

det är tack vare ert stöd som vi känner att detta är värt att jobba för.
då jag ställde frågan i chattrutan så fick jag 18 MAIL!!!!!
där man sa att detta var intressant och ville att vi skulle utveckla
men om det intresset har försvunnit så är det ingen idé
men nu vet vi att intresset bara växer

Back to top
EinarD
Sat Jun 30 2007, 11:34PM

Registered Member #19
Här är mitt svar Johan !

Du skrev i chat:

vill bara kolla om det finns intresse för att starta upp ett virituellt flygvapen.... vi är några som håller på att göra detta och vill ha en liten check på om det finns ett intresse....... om man är intresserad maila johan.larsson©aland.net

och jag skrev : Ytterligare kraftsplittring.

Varför behöver det åstadkomma storm i ett vattenglas ?
Du förklarar ju i nästa inlägg !!!

I bakgrunden är allt som inte förs i forum eller ....?????

För min del är kapitlet härmed avslutat.

MvH/Einar

Gammal man gör så gott han kan
I alla spakar rycker han
Men planet står ändå stilla.
Back to top
Aggressor-01
Sat Jun 30 2007, 11:37PM

Registered Member #18
Tycker att detta är en riktigt bra ide. Själv är jag en av dem som inte sökte mig till Davids verksamhet pga att jag tyckte att kraven var för höga. Jag är inte så förtjust i att flyga stora civilare eller små propeller plan, utan drog mig till den militära sidan. Som sagt var ju kraven för höga för mig som då var nybörjare (Inte för att jag är mycket duktigare idag).

Det var då jag istället startade min lilla privata division med låga krav och som var öppen för alla, oavsett nationalitet på flygplanet. Einar och jag hade en liten diskussion om detta. Jag som missuppfattade honom, men det löste vi som gentlemän. Iaf så ligger denna division nere också. Mest pga av mig. Har inte haft tid att sköta om detta barn eller tid till flygning överhuvudtaget online.

Så att ni skall starta ett Svenskt Flygvapen låter helt underbart.

Mvh Aggressor-01 / Patrik

P4 3,4GHz. Corsair TWINX1024-3200C2. Hiper Type-R 580W. Samsung SpinPoint 200GB SATA2. XFX GeForce 7800GT 256MB. 19" LCD. Thrustmaster HOTAS Cougar
Back to top
Go to page  [1] 2 3 4 5 6 7  

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF