Forums
| pcpilot flygsimulatorforum :: Forums :: SFK Forum :: Fikarummet! |
|
<< Previous thread | Next thread >> |
| Radiostyrt. | ||
| Go to page [1] 2 3 4 5 6 7 | |
|
Moderators: webmaster, SE-JHK/Swede, Johan Helin, biggles68
|
| Author | Post | ||
| Aggressor-01 |
| ||
![]() Registered Member #18 Joined: Sat Feb 18 2006, 02:21PMLocation: Vetlanda, Sweden Posts: 349 Thanked 3 times in 3 posts | Tjabba gubbar! Fint vårväder, vad göra?? Jo, jag gick och köpte mig ett billigt radiostyrt flygplan i en leksaksaffär. En eldriven sak med en flygtid på ca 20 min. Åkte upp till den lokala klubben med en kamrat. Första flygningen slutade i ett par träd efter start och en skarp vänstersväng. (Mindre skador). Andra flygningen gick lite bättre, svängde åt höger istället. Efetr lite försiktig flygning blev man lite mer ambitiös. Slutade med en mycket hård krasch och flygkroppen gick mitt itu. Uppfinningsrikedom och envishet gjorde att jag fick den någorlunda reparerad. Tredje flygningen som var mer ett test efter reparationerna gick faktist som bäst. Lyckades även att landa säkert. 400 skr investerade i en leksak är lika med riktigt kul. Men så kommer tankarna om man inte skulle investera i en riktig modell osv...Beroendeframkallande är vad det är. Finns det någon här som har en riktig modell och flyger den ofta? Har du några tips om vad man skall titta efter och vart man kan leta om man är intresserad att investera i en riktig radiostyrt flygplan. Hör gärna av dig på denna tråd, eller om hur vårens första flygning gick. [ image disabled ] Mvh Aggressor-01 / Patrik P4 3,4GHz. Corsair TWINX1024-3200C2. Hiper Type-R 580W. Samsung SpinPoint 200GB SATA2. XFX GeForce 7800GT 256MB. 19" LCD. Thrustmaster HOTAS Cougar | ||
| Back to top | | ||
| RBDESIGN |
| ||
![]() Registered Member #44 Joined: Tue Mar 07 2006, 11:48AMLocation: Norrköping, Nynäshamn ESSP Posts: 1158 Thanked 4 times in 4 posts | Tjena Jaha, ja jag håller inte bara på med pc flygplan och är trafikpilot utan har även under ca 20 års tid haft modellflyg som ett intresse och hobby. Jag har fastnat för grenarna konstflyg och skalaflyg då det mest påminner om stora flygplan. Nog är det beroende framkallande allt. En riktigt solig och fin dag riktigt skriker det att man vill ut och flyga på något vis. Är du helt ny i hobbyn eller hur mycket har du flugit? Det finns ju många nybörjarplan på marknaden som är riktigt bra att starta med. Jag skulle nog gissa att ett hyffsat startpaket med plan och radio kan ligga runt 5000kr. Det är alltid bra att ta kontakt med en klubb som bedrivet skolflygning, så att om det går åt skogen när man flyger så tar en lärare över och reder ut situationen. Detta spar ju många lagnings timmar och kronor på den egna modellen. Jag blev så sugen att ta fram och titta lite på mina plan när jag såg din bild och läste att du hade flugit, så jag satte ihop en av mina 10 kärror och tog en liten kvällsbild. Tyvärr kan man inte hålla min i handen då den väger 14 kg och är 4.25 m i spännvidd. Har du frågor är det bara att fråga på [ image disabled ] RB_DESIGN info©rbdesign.se Hemsida: [länk] System: FS9 on P4 2,9GHz 800 Mb bus Hyper Threading Tecnology, 4GB HyperX DDR, 2 st VelociRaptor HDD SAPPHIRE HD 3850 512MB, 22" flat monitor, Thrustmaster HOTAS Couger + CH PRO USB Pedels Citat från en orolig farmor till sitt barnbarn som blev fältflygare. Var rädd om dig nu mitt barn och lova mig att flyga riktigt lågt och långsamt. | ||
| Back to top |
| ||
| Ainax |
| ||
![]() Registered Member #33 Joined: Thu Mar 02 2006, 10:36PMLocation: Uppsala Posts: 628 Thanked 2 times in 2 posts | Jag började flyga modellflyg förra sommaren. Och det som jag blev rekommenderad var att börja med en slowflyer. GWS gör väldigt tåliga flygplan efter att jag kört in min J3 Cub i: 1. kraftledning 2. grannens fasad 3. träd (Ek) Sen har man såklart gjort några hårda landningar m,m Det värsta skadan av de nämnda krasherna att jag fick en spricka i mitten på vänstra vingens framkant och 5 cm bakåt. Planet är gjort av cellplast och lite tejp på de så var det bara att flyga igen. totalt kostade det 1700kr tror jag och då fick jag med rubbet. Så börja antingen med en slowflyer eller en trainer kärra. System: FS9/FSX on Vista, Intel(R) Core(TM) i7CPU 920 2.67GHz, 6 Gb DDR2 RAM 800Mhz, NVIDIA GeForce GTX 295 896Mb, 1400Gb HD, flat monitor, Hotas Cougar + CH PRO USB Pedels + Track IR 4Pro ![]() ![]() | ||
| Back to top | | ||
| Ainax |
| ||
![]() Registered Member #33 Joined: Thu Mar 02 2006, 10:36PMLocation: Uppsala Posts: 628 Thanked 2 times in 2 posts | Håller även på med ett nytt projekt, Hansa S5A. En mycket trevlig maskin med snälla flygegenskaper. här kommer lite bilder från projektet. Och en bild på hur den ser ut när den blir klar! [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] System: FS9/FSX on Vista, Intel(R) Core(TM) i7CPU 920 2.67GHz, 6 Gb DDR2 RAM 800Mhz, NVIDIA GeForce GTX 295 896Mb, 1400Gb HD, flat monitor, Hotas Cougar + CH PRO USB Pedels + Track IR 4Pro ![]() ![]() | ||
| Back to top | | ||
| Aggressor-01 |
| ||
![]() Registered Member #18 Joined: Sat Feb 18 2006, 02:21PMLocation: Vetlanda, Sweden Posts: 349 Thanked 3 times in 3 posts | Riktigt läckra plan ni har grabbar!! Nu vill man ju bara köpa större och snabbare, men som sagt. I går var det absolut första gången jag överhuvudtaget flög en r/c modell. Letat idag på nätet efter en bra nybörjarmodell. Man hittar massor och till billiga priser, men en del har inte motorer mm, till övriga medföljer inte en sändare tror jag det heter, (radiokontrollen alltså). Kompletta byggsatser där varken motor eller sändare medföljer osv...Rena djungeln! Sedan kan man ju inte låta bli att sengla på alla dessa über-coola jetplan, fast de kostar ju därefter men det är ju inget jag vill ha som en nybörjare. I alla fall så är det detta här som bekymmrar mig mest. Hur vet man villken motor och sändare man skall använda, oftast står ju flera alternativ att välja mellan till modellen? Hur vet man om planet är lättfluget eller mer för erfarna flygare? Hur stor är skillnaden på en sk fläktdriven modell och en med propeller (svårighetsmässigt)? Skall man hålla sig till eldrivet nu i början eller ge sig på en med vettig motor? Lägger även in en länk med massor av videos på riktiga jetdrivna modellplan...Tror att även den Galeb i fullskala är radiokontrollerad!!! [länk] PS. Ingen som vill byta en gammal hederlig komplett nybörjarmodell med tillbehör mot en 110cc pocketbike? Mvh Aggressor-01 / Patrik P4 3,4GHz. Corsair TWINX1024-3200C2. Hiper Type-R 580W. Samsung SpinPoint 200GB SATA2. XFX GeForce 7800GT 256MB. 19" LCD. Thrustmaster HOTAS Cougar | ||
| Back to top | | ||
| Aggressor-01 |
| ||
![]() Registered Member #18 Joined: Sat Feb 18 2006, 02:21PMLocation: Vetlanda, Sweden Posts: 349 Thanked 3 times in 3 posts | -Ainax- Kraftledning!! Det låter ju inget vidare Anders, he he. Men jag skall inte säga nåt, vet nu hur svårt det är att undvika stillastående objekt om man råkar svänga fel. Att krascha hör ju till om man är nybörjare och jag fick som sagt min beskärda del igår. Hur många timmar har du lagt ner på det nya bygget än så länge? -RB- Planet på bilden är ju större än min etta!! Jodå, vi har en lokal flygklubb i vetlanda med tillhörande fält. Men eftersom jag inte känner någon som är medlem tänkte jag pröva här först. Man vet ju inte om det är en tokstolle man kanske pratar med genom telefonen. Slutar med att man investerar i en modell som man inte kan hantera alls. Hur svårt är det att flyga plan i den storleken som på bilden? Mvh Aggressor-01 / Patrik P4 3,4GHz. Corsair TWINX1024-3200C2. Hiper Type-R 580W. Samsung SpinPoint 200GB SATA2. XFX GeForce 7800GT 256MB. 19" LCD. Thrustmaster HOTAS Cougar | ||
| Back to top | | ||
| RBDESIGN |
| ||
![]() Registered Member #44 Joined: Tue Mar 07 2006, 11:48AMLocation: Norrköping, Nynäshamn ESSP Posts: 1158 Thanked 4 times in 4 posts | Stora plan flyger nästan uteslutande bättre och snällare än mindre maskiner. RB_DESIGN info©rbdesign.se Hemsida: [länk] System: FS9 on P4 2,9GHz 800 Mb bus Hyper Threading Tecnology, 4GB HyperX DDR, 2 st VelociRaptor HDD SAPPHIRE HD 3850 512MB, 22" flat monitor, Thrustmaster HOTAS Couger + CH PRO USB Pedels Citat från en orolig farmor till sitt barnbarn som blev fältflygare. Var rädd om dig nu mitt barn och lova mig att flyga riktigt lågt och långsamt. | ||
| Back to top |
| ||
| RBDESIGN |
| ||
![]() Registered Member #44 Joined: Tue Mar 07 2006, 11:48AMLocation: Norrköping, Nynäshamn ESSP Posts: 1158 Thanked 4 times in 4 posts | Jaha, ännu en solig dag. Så varför inte plocka fram och vädra lite flygplan. Riktigt roligt att plocka med dem. Här bjuder jag på en liten kavalkad av några flygplan. Den första är en Su 26 jag bygger för att ha som skojmaskin, bara för busflygning. Ett sånt måste man ha. Den andra är en av två Su26:or som jag ska kasta. De har haft en lång och trogen tjänst i luften. Slutade i en 30 cm högt staket jag inte såg när jag gjorde en låg urtagning efter en flatspinn, skit happens. Den gula Su 26:an är den nya som har gått i 2 säsonger och ersätter de två andra. Flyger som en dröm. Spännvidd 184cm När vi kommer över till jet parken så har vi då en J35 Draken , J29 Tunnan och en JAS som väntar på jetmotorer, fläktmotor i JAS:en. [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] [ image disabled ] [ Edited Thu Mar 29 2007, 02:17PM ] RB_DESIGN info©rbdesign.se Hemsida: [länk] System: FS9 on P4 2,9GHz 800 Mb bus Hyper Threading Tecnology, 4GB HyperX DDR, 2 st VelociRaptor HDD SAPPHIRE HD 3850 512MB, 22" flat monitor, Thrustmaster HOTAS Couger + CH PRO USB Pedels Citat från en orolig farmor till sitt barnbarn som blev fältflygare. Var rädd om dig nu mitt barn och lova mig att flyga riktigt lågt och långsamt. | ||
| Back to top |
| ||
| Aggressor-01 |
| ||
![]() Registered Member #18 Joined: Sat Feb 18 2006, 02:21PMLocation: Vetlanda, Sweden Posts: 349 Thanked 3 times in 3 posts | -RB- Holy mother of god!!! Gissa om man blir avundsjuk!! Nu är det bestämt, jag skall bara ha en riktig nybörjarmodell. Skall leta vidare, kommer garanterat att visa upp köpet här sedan. Jag förstår att bygget osv är typ halva grejen, märkte det nu när man hade gjort reparationer, och stolt blir man när planet efteråt faktist flyger som innan. Det är ju faktist roligare än en vanlig plastbyggstats eftersom du faktist kan flyga planet efter bygget, istället för att ha den ståendes i bokhyllan. När tror du att ditt Gripen blir klar? Vore kul att se den i "action". Mvh Aggressor-01 / Patrik P4 3,4GHz. Corsair TWINX1024-3200C2. Hiper Type-R 580W. Samsung SpinPoint 200GB SATA2. XFX GeForce 7800GT 256MB. 19" LCD. Thrustmaster HOTAS Cougar | ||
| Back to top | | ||
| RBDESIGN |
| ||
![]() Registered Member #44 Joined: Tue Mar 07 2006, 11:48AMLocation: Norrköping, Nynäshamn ESSP Posts: 1158 Thanked 4 times in 4 posts | Jag skulle gissa att den flyger i sommar. Den har allt utom motor, fläkt och tank. Men det har jag ligger nytt och väntar. NICE......... RB_DESIGN info©rbdesign.se Hemsida: [länk] System: FS9 on P4 2,9GHz 800 Mb bus Hyper Threading Tecnology, 4GB HyperX DDR, 2 st VelociRaptor HDD SAPPHIRE HD 3850 512MB, 22" flat monitor, Thrustmaster HOTAS Couger + CH PRO USB Pedels Citat från en orolig farmor till sitt barnbarn som blev fältflygare. Var rädd om dig nu mitt barn och lova mig att flyga riktigt lågt och långsamt. | ||
| Back to top |
| ||
| Go to page [1] 2 3 4 5 6 7 | |